Macro-systeem

 

Macrosysteem

 

Hoe je in het leven staat en hoe je leven eruit ziet, heeft veel te maken met waar je bent geboren. Iedereen kan zijn eigen leven bijsturen, maar aan  je achtergrond kun je niets veranderen. Dit heeft zeker invloed op hoe je over bepaalde zaken denkt. De persoonlijkheids-/identiteitsontwikkeling van een adolescent wordt beïnvloed door het macrosysteem.

De cultuursocioloog David Riesman heeft onderzoek gedaan naar de vraag of bepaalde maatschappijvormen een bepaald type mens oplevert.  Het resultaat van dit onderzoek is dat hij tot een indeling kwam van drie verschillende maatschappijvormen met de daarbij behorende menstypen.

1. Op traditie gerichte menstype:
Deze maatschappijvorm ontstaat in stabiele maatschappijvormen, zoals een agrarische of standenmaatschappij. De verhoudingen tussen mensen liggen vast en iedereen stemt zijn gedrag of op een rolmodel. Omgangsvormen zijn in detail uitgewerkt. Hoe moet je je gedragen als man, vrouw etc. Het gezin functioneert als een bevelhuishouding en het ouderlijkgezag eist absolute gehoorzaamheid van kinderen.  Dit type samenleving heet ook wel de wij-cultuur.

2.  Op innerlijk gerichte menstype:

Deze maatschappijvorm komt voort uit een maatschappij die in ontwikkeling is. Gezag en macht komen in het bedrijfsleven niet meer zoveel voort uit tradities, maar je moet het verdienen. De jeugd wordt hiervan bewust gemaakt en zou zich moeten identificeren met het collectieve ideaal. Het gezin functioneert nog wel als bevelhuishouding, maar er is al wel ruimte voor meningsvorming.

Onderwijs en media hebben een belangrijke rol in het verspreiden van ideologische informatie.

3. Het gedrag op anderen afstemmen menstype:

Deze maatschappijvorm past in een pluriforme maatschappij. Mensen met verschillende waarden kunnen naast elkaar leven d.m.v. goede afspraken en een democratische procedure.  Individualiteit en zelfontplooiing is van groot belang . Veranderingen in deze maatschappij volgen elkaar snel op en er worden hoge eisen gesteld aan de sociale vaardigheden van dit type mens. Daarnaast moet deze mens leren zijn eigen waarden te kiezen en zijn eigen doelen te stellen.

Het gezin functioneert als een onderhandelingshuishouding. Er is ruimte voor wederzijdse communicatie tussen kinderen en ouders over waarden, normen en regels. Dit type samenleving heet ook wel de ik cultuur.

Dit zijn de drie voorbeelden die uit het onderzoek naar voren zijn gekomen. Het zal vaak voorkomen dat er allerlei nuance en overgangsstadia voorkomen binnen een gezin of maatschappij. In Nederland komt dit ook voor. Wij zijn een multiculturele samenleving waarin mensen wonen met verschillende achtergronden  en ervaringen. Alleen het verschil tussen platteland en stad geeft al grote verschillen weer. Dan zijn er nog de verschillende culturen en gezinssamenstellingen waarin adolescenten opgroeien. Ouders nemen waarden mee uit hun eigen jeugd om deze over te dragen aan hun kinderen. Hier moet rekening mee gehouden worden wanneer we het hebben over adolescenten.

 

Een voorbeeld van het macrosysteem is het voorval in de zomer van 2016 rond de vermeende Gülen scholen.

Cultuur en school komen hier tegenover elkaar te staan. De andere kant van dit verhaal is dat er ook veel ouders zijn die hier neutraal in staan en kiezen voor het onderwijs.